tweestemmig
Door Iduna Paalman
You will find this text on a napkin
At Old Dutch, De Westereen
1 afzuigkap
het geluid
ik hoor het niet en wel
het zit opgesloten het ruist tegen een hek
maar het hek staat open het trekt ons de aluminium buis door
het geluid en ik samen via de ventilator de wereld in
een machine van geur van borrelen sissen een heel menu
een inbreuk en verlossing, de stille woes woes
deze vorm van vrijkomen
deze vorm van opgezogen worden
2 met jou in bed
in bed
mijn lichaam een zuchtpilaar
eerst tot mijn tenen vastgeklonken, handen om een hek
daarna de storm en alle bouwtekeningen opgegeten
er sist een mond de mond is van mij hij wil nu meteen
van standbeen tot vingers tot vel dat mat beslaat
dan verglijdende druppels en iets van een boventoon
deze vorm van vrijkomen
deze vorm van opgezogen worden
3 nee zeggen
eerst ja
ja natuurlijk ga je gang, de tafel het papier
een rechthoekig welkom heten: ik wil alles
en van mijn vrolijkheid maak ik een mythisch wezen
dat ik leer kopjes geven en misschien een duet, tweestemmig uit één keel
een lange draad, in alle macht gewikkeld tot een speelknot
ja en ja en wat white noise, dan nee, ineens zo’n tralie
deze vorm van opgezogen worden
deze vorm van vrijkomen
Iduna Paalman
Iduna Paalman (1991) is a poet and writer. In 2019, her poetry debut De grom uit de hond halen was published by publisher Querido. The collection was awarded the Poëziedebuutprijs 2020, nominated for the Ida Gerhardt Poetry Prize and the C. Buddingh’ Prize, and received an honourable mention of the Grote Poëzieprijs. De Volkskrant named Iduna literary talent of the year. In 2022, her second poetry collection Bewijs van bewaring was published, which was awarded the J.C. Bloemprijs in 2023 and nominated for the Herman de Coninckprijs. In addition to poetry, Iduna writes prose, theatre, reviews and essays, including for De Groene Amsterdammer and NRC Handelsblad. She recites at venues such as De Nacht van de Poëzie, Lowlands, Crossing Border and Read My World. Iduna also works as a presenter and teacher.
Photographer: Nonzuzo Gxekwa